Omschrijving:
Louis Majorelle – art Nouveau mantelklok- Model “Aux Pavots”
Deze zeldzame Art Nouveau mantelklok, vervaardigd door de beroemde Franse ontwerper Louis Majorelle uit Nancy, is een uitzonderlijk voorbeeld van de verfijnde stijl en het vakmanschap dat deze periode kenmerkt. De klok is gesneden uit massief Cubaans mahonie en vertoont prachtig gedetailleerd snijwerk met vier opengewerkte, gebogen stijlen, rustend op een solide basis met vloeiende randen. De vergulde bronzen decoraties, uitgevoerd in de vorm van papavers (Model Aux Pavots), benadrukken de sierlijkheid van de natuurlijke vormen die zo typerend zijn voor de Art Nouveau-beweging.
Het bronzen uurwerk heeft een polychrome wijzerplaat met een lacustrine decoratie en een opengewerkt balansmechanisme met zweepvormige versieringen. Dit uurwerk is een meesterwerk op zich en past perfect bij de organische vormen van de klok. De mantelklok werd rond 1900 vervaardigd in het centrum van de Art Nouveau-beweging in Nancy, de thuisbasis van Louis Majorelle.
Hoewel het slagwerk in een vroege periode werd verwijderd, verkeert het uurwerk zelf in perfecte staat dankzij een recente revisie, waardoor de klok weer feilloos functioneert. Zowel de vergulde bronzen monteringen als het mahoniehouten frame verkeren in uitstekende conditie, wat bijdraagt aan de zeldzaamheid en waarde van dit unieke object. Deze klok is een ultiem voorbeeld van de Franse Art Nouveau, waarin vakmanschap en natuur op een harmonieuze manier samenkomen.
Over Louis Majorelle – Een Meester van de Franse Art Nouveau
Louis Majorelle (1859-1926) was een van de meest invloedrijke ontwerpers en meubelmakers van de Franse Art Nouveau-beweging. Geboren in Toul, Frankrijk, vestigde hij zich al op jonge leeftijd in Nancy, waar hij een prominente rol zou spelen in de École de Nancy, een kunstbeweging die zich richtte op decoratieve kunst geïnspireerd door de natuur.
Majorelle’s meubels en decoratieve objecten zijn wereldberoemd om hun organische vormen en natuurlijke motieven, vaak geïnspireerd door bloemen zoals irissen, waterlelies, en papavers. Hij werkte met hoogwaardige materialen zoals hout, brons, ijzer en glas, en ontwikkelde een unieke stijl die functionaliteit en esthetische innovatie combineerde. Zijn samenwerking met andere beroemde kunstenaars zoals Émile Gallé en Daum versterkte zijn reputatie als een van de toonaangevende figuren van de Art Nouveau.
Majorelle’s ontwerpen, zoals deze mantelklok, zijn doordrenkt met de natuurlijke vormen en motieven die kenmerkend zijn voor zijn werk. Zijn werk werd internationaal geprezen, met name op de Exposition Universelle van 1900 in Parijs, waar zijn creaties grote indruk maakten. Vandaag de dag worden zijn stukken beschouwd als meesterwerken van de Art Nouveau, geliefd bij verzamelaars en musea over de hele wereld.